Epävarmojen todistajien lausunnot

Pääsiäispäivä
Oulujoen kirkko 21.4.2019
Kristus on ylösnoussut!
Luuk 24:1-12

Todistajan tehtävänä on kertoa tietämänsä asia. Hänen ei tarvitse vakuuttaa kuulijaansa. Mutta on tärkeää, että hän kertoo, miten hän itse on ymmärtänyt asioiden kulun. Todistajan tulee pysyä totuudessa. Hän ei saa alkaa sepittämään omia tarinoita. Mutta hän saa kertoa asiat, miten hän itse on ne kokenut. Muiden tehtävä on sitten punnita todistajan kertomus.

Todistajan lausuntoja kuunnellaan ja arvioidaan ennen kaikkea oikeuden istunnoissa, mutta monessa muussakin asiassa henkilöiden omilla todistuksilla on painoarvoa. Kun etsimme tietoa esimerkiksi jostakin meitä kiinnostavasta automallista tai vaikkapa keittiöremontteja tekevistä remonttifirmasta, niin tutuilla ihmisiltä voi saada henkilökohtaisen todistuksen. Suuri osa internetin välittämästä tiedosta on luonteeltaan enemmän tai vähemmän henkilökohtaista todistusta. Internetin välittämä tieto on usein siivilöity ihmisten subjektiivisten kokemusten kautta. No, kyllä netistä varmaan löytyy myös dokumentoitua ja rationaalisesti argumentoitua tietoa, mutta internetille on tyypillistä omakohtaiset kertomukset, todistukset.

Luukkaan evankeliumi kuvaa, että haudalle kiiruhtavat naiset kuten Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Johanna ovat ylösnousemuksen ensimmäiset todistajat. Myöhemmin tähän joukkoon liittyy vielä Jeesuksen opetuslapsista Pietari, joka löytää haudasta ainoastaan käärinliinat, mutta hän ei tapaa taivaallisia viestintuojia.

Luukkaan pääsiäisevankeliumi ei sisällä ihmisten vahvaa todistusta ylösnousemuksesta. Pikemmin todistajat ihmettelevät. Jeesus ei ole siellä, missä hänen kaiken järjen perusteella pitäisi olla: hautaluolassa. Naisille ilmestyy myös kaksi taivaallista olentoa häikäisevissä vaatteissa. Nämä viestintuojat antavat ensimmäisen tiedon siitä, mitä on tapahtunut. Jeesus on ylösnoussut, niin kuin hän itse on aikaisemmin ennustanut poismenostaan. Olennot muistuttavat, mitä Jeesus on etukäteen sanonut omasta kuolemastaan. Hänet annetaan hänen vihamiestensä käsiin. Hän saa oman aikansa pahoille rikollisille kuuluvan tuomio: hänet ristiinnaulitaan.

Evankeliumin todistus on tänään hyvin inhimillinen. Tyhjän haudan löytäjät ovat enemmän hämillään kuin varmoja kokemuksistaan. He eivät osaa tehdä pitkälle menevää teologiaa omista havainnoistaan. Pikemmin he ihmettelevät tapahtunutta. Todistajat puhuvat ikään kuin hapuillen siitä, mitä he ovat ensimmäisenä pääsiäisaamuna nähneet.

Taivaallisten olentojen opetuksessa esiintyy verbi egeiroo, nousta ylös. Sitä käytetään kuvaamaan useimmissa kreikankielisen Uuden testamentin teksteissä ylösnousemustapahtumaa. Kun Paavali kirjeessään korinttilaisille muistutti kristillisen uskon ytimestä, niin hän kirjoitti, että Jeesus ”Kristus herätettiin kuolleista kolmantena päivänä” (1.Kor 15:4). Paavali ilmeisesti lainasi tässä erästä varhaisten kristittyjen uskontunnustusta. Myös tässä yhteydessä kuolleista herättämistä kuvattiin egeiroo -verbillä.

Taivaalliset viestintuojat muistuttivat, että kuinka Jeesuksen ylösnousemuksessa kolmantena päivänä täyttyivät niin Jeesuksen omat sanat kuin myös Vanhan testamentin ennustukset. Kristityt alkoivat tulkita varsin pian Jeesuksen elämää ja hänen kuolemaansa Vanhan testamentin lupausten valossa. He näkivät hänet näiden kauan sitten kirjoitettujen ennustusten täyttymyksenä. Niinpä tuo alkuseurakunnan uskontunnustus, jota Paavali lainasi Korinttilaiskirjeen 15. luvun alussa, muistuttaa pariin kertaan, että Kristus täytti Vanhan testamentin profeetalliset kirjoitukset, ”niin kuin oli kirjoitettu” (1.Kor 15:3,4).

Hetken päästä tunnustamme kristillisen uskomme uskontunnustuksen sanoin. Siinä ovat esillä pelastushistorian suuret tapahtumat: joulun, pitkäperjantain, pääsiäisen, helluntain ja helatorstain tapahtumat. Uskontunnustus on Jumalan ylistämistä, jossa pääsiäisen riemulla on keskeinen sanoma. Kristus on kuolemallaan voittanut kuoleman vallan!

Oululainen tietokirjailija Veijo Koivula painottaa, että ”ylösnousemususko on esillä uskontunnustuksessa. Vaikka emme osaa sitä tarkemmin määritellä, uskomme ruumiin ylösnousemukseen. Kristillisen kirkon uskossa korostuu, että ihminen on kokonaisuus. Sen takia emme puhu pelkästään sielun ylösnousemuksesta. Jumala luo uuden taivaan ja me olemme siellä kokonaisia persoonia, yksilöitä. Tähän elämään verrattuna on kuitenkin se suuri ero, että taivaassa ei ole syntiä eikä meidän tarvitse viedä sinne puutteitamme tai ongelmiamme.”

Kymmenkunta vuotta sitten virastaan luopunut paavi Benedictus XVI kirjoitti, että ”ylösnousemuksessa aukeaa uusi tila, joka laajentaa historian ylihistorialliseksi. Hänen mukaansa Kristuksen ylösnousemus ei ole samanlainen historiallinen tapahtuma kuin Jeesuksen syntymä tai ristiinnaulitseminen”. Ne tapahtuivat tässä ajassa. Jeesus syntyi ihmiseksi keisari Augustuksen hallitusaikana Palestiinan alueella. Hänet tuomittiin kuolemaan maaherra Pontius Pilatuksen hallinnossa Jerusalemissa. Mutta Benedictus jatkaa: ”Toisaalta on todettava, että ylösnousemus ei myöskään ole yksinkertaisesti historian ulko- tai yläpuolella. Vaikka se merkitsee murtautumista historiasta ja historian tuolle puolen, se saa kuitenkin alkunsa historiasta itsestään ja kuuluu siihen hivenen matkaa. Asian voisi ehkä ilmaista näin: Jeesuksen ylösnousemus vei historian yli, mutta on jättänyt siihen jalanjäljen. Siksi todistajat voivat vakuuttaa sen olevan täysin uudenlainen tapahtuma”.

Pääsiäisaamun tapahtumista hämmentyneet naiset ja tyhjää hautaa kummasteleva Pietari ovat ylösnousemuksen ensimmäiset todistajat. Kun luemme pääsiäisen kertomuksia, pääsemme pikkuisen mukaan tuon tapahtuman yllätyksellisyyteen. Pääsiäisaamun haudalle tulleet ihmiset yllätettiin. Heidän kokemuksensa kuitenkin oli, että tapahtumilla oli syvällinen merkitys. Se ei ollut vain historiassa ohi kiitävä hetki, vaan siinä tapahtui myös jotain sellaista, joka muutti ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta. Jokainen ihminen kuolee elämän loppuessa, mutta pääsiäisen ylösnousemus murtaa kuoleman ylivallan. Se avaa portin toiseen todellisuuteen. Se raivasi ihmiselle tien Jumalan luokse, taivaaseen. Kun kristityt pääsiäisenä riemuitsevat ylösnousemuksesta, niin ilon kohde on Jumala ja hänen pelastavat toimensa meitä ihmisiä kohtaan. Kristus on ylösnoussut, jotta synti, kuolema ja paha eivät enää tuhoaisi elämää. Kristus on ylösnoussut, jotta meillä olisi elämä, nyt ja myös kuolema jälkeen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s