Jeesus ei ole tuomari, vaan vapauttaja

Joh 8:2-11

Varhain aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä.
    Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä.
    Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: ”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” ”Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”

Julkinen keskustelu on nykyään mahdollista meistä jokaiselle. Sosiaalisen median välityksellä kaikki halukkaat voivat ottaa kantaan ja osallistua siten, että muutkin sen näkevät. Somealustoilla ruoditaan käytännössä jatkuvasti julkisten tahojen toimintaa. Keskustelua käydään niin poliittisista aiheista kuin globaaleista teemoista kuin myös arkielämän kokemuksista.

Sosiaalisen median keskustelut parhaimmillaan tuovat esille julkisen median vähän käsittelemiä aiheita. Naisten kokeman seksuaalisen hyväksikäytön laajuus tuli julki somen #MeToo -kampanjan myötä. Ikävä puoli somekeskusteluissa näyttää olevan, että asialinjalta lipsutaan helposti henkilökohtaisen arvostelun puolelle, joskus sorrutaan jopa tarkoitukselliseen loukkaamiseen tai väärin ymmärtämiseen.

Monien Raamatun tekstien taustalla pilkottaa patriarkaalinen yhteiskunta ja sen tapa ajatella. Mooseksen lain aviorikosta koskevat säädökset (esim. 3.Moos 20:10; 5.Moos 22:22) kyllä painottavat, että kuolemanrangaistus koskee sekä aviorikoksen tehnyttä miestä että naista. Päivän evankeliumin moraalinvartijoissa ilmenee patriarkaalisuus siinä, että he tuovat naisen lankeemuksen julkiseen käsittelyyn. Tapaukseen liittyvä mies näyttää pääsevän helpommalla. Syyttäjät eivät ole kiinnostuneet aviorikoksen tehneen miehen tuomitsemisesta.

Päivän teksti antaa aihetta myös moralismin tarkasteluun. Millä oikeudella joku nostaa toisen rikkomukset yleiseksi puheen aiheeksi? Avoimuus on periaatteessa hyvä asia. Julkinen keskustelu antaa mahdollisuuden käsitellä asioita laajasti, pohtimalla niiden erilaisia puolia. Samalla voi tulla esille myös huonoja käytäntöjä ja niiden takana olevia rakenteita. Tämän tapauksen yhteydessä voi kysyä, että vaaditaanko molemmilta sukupuolilta samanlaista moraalia.

Keskusteluiden taustalla voi piillä myös olla myös muita syitä kuin asioiden selvittäminen. Fariseuksilla ja kirjanoppineilla oli pyrkimys käyttää naisen lankeemusta välineenä, jolla he voisivat kiristää Jeesusta. Naisen uskottomuus oli Jeesuksen vastapuolelle ennen kaikkea ”keissi”, josta he etsivät keinoa, jolla Jeesus saataisiin vaikeaan tilanteeseen, ehkä jopa hiljennettyä. Kaiken taustalla oli, että miten Jeesus suhtautuu Israelin kansan uskonnolliseen perintöön ja sen tulkintaan.

Nainen on syyttäjille ”tämä”. Jeesusta he sinuttelevat: ”Mitä sinä (tästä) sanot?” Helposti alamme suhtautua toisiin ihmisiin ulkopuolisina. He ovat ”niitä”, joiden käytös on jostakin syystä kummallista, joskus jopa tuomittavaa. Fariseusten ajatus tietenkin oli, että ”me” olemme oikeassa, ”niitä” toisia olivat häirikköopettaja Jeesus ja lain rangaistusten kannalta mielenkiintoiseksi tapaukseksi välineellistetty nainen.

Jeesus suhtautuu naiseen vakavasti, mutta myös hänen tekemäänsä rikkomukseen. Aviorikos ei ole Jeesukselle harmiton syrjähyppy, vaan se on syntiä, joka rikkoo kahden ihmisen välisiä suhteita. Jeesus ei kumoa Vanhan testamentin opetuksia vanhentuneena, mutta hän muistuttaa, että tuomion antaminen on vakava asia. Tuomion antajaa arvioidaan samalla mitalla kuin miten hän itse suhtautuu toisiin ihmisiin. Jeesus varoittaa useampaan otteeseen opetuspuheissaan, että ”Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita” (esim. Luuk 6:37, Matt 7:1-2).

Me emme tiedä, mitä Jeesus kirjoitti tässä kertomuksessa maahan. Joka tapauksessa hänen vastauksensa kosketti paikalla olevia moralisteja: ”Se teistä, joka ei ole syntiä tehnyt, heittäköön ensimmäisen kiven.” Jokainen joutui miettimään elämäänsä. Kaikki havaitsivat, että oma toiminta, omat ratkaisut, ovat puutteellisia, joskus jopa arveluttavalla pohjalla. Kukaan ei ollut sittenkään moraaliltaan niin vahva, että voisi tuomita ensimmäisenä tämän naisen ja laittaa kuoleman tuomion täytäntöön noin vain.

Lopulta paikalle jäi nainen, jonka synti oli jo kaikkien tiedossa. Ja Jeesus, joka ei halunnut ryhtyä naisen tuomariksi.

Mitä tarkoittaa Jeesuksen sana, että naisen ei pidä enää tehdä syntiä?

Jokainen, joka on vakavasti yrittänyt muuttaa elämäänsä hyvään suuntaan, tietää, että muutos parempaan ei ole helppo. Meillä on omat pinttyneet tapamme, liittyvät ne sitten ulkoisiin elämäntapoihin tai sitten ajatteluumme. Silloin kun ihminen on tiukoilla, hän usein alkaa toimia omien totuttujen psykologisten mallien mukaan.

Itse ymmärrän Jeesuksen sanan kehotuksena, joka liittyy varhaiskristilliseen kasteopetukseen. Kasteessa kristitylle on lahjoitettu vapautus synneistä. Meille on annettu anteeksi, mutta tämä vapaus tulee säilyttää elämällä kristillisesti. Kristitty ei saa jäädä syntiin, mutta ei myöskään palata lain orjuuteen. Jeesus Kristus vapautti meidät vapauteen (vrt. esim. Gal 5:1).

Kristitty on kutsuttu elämään vapaana. Tätä vapautta tulee vaalia. Se tarkoittaa sitä, että voimme elää pää pystyssä omaa itseämme ja toisia ihmisiä arvostaen. Kaikki ihmiset ovat Jeesukselle arvokkaita ja hänen ristillä antamansa kalliin uhrinsa vapaaksi lunastamia. Omaa sisäistä vapautta kannattaa hoitaa synnin ja pahan sidosvoimia vastaan kuuntelemalla anteeksiannon sanaa, käymällä ehtoollispöydässä Kristuksen hoidettavana ja tarvittaessa keskustelemassa sielunhoitajan kanssa.

Meidät on armahdettu Jeesuksen ristinkuoleman ansiosta. Armahtakaamme myös muita Jumalan lapsia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s