Jeesuksen “rakkain” opetuslapsi

Apostoli Johanneksen päivä

3. Joulupäivä

Oulujoen kirkko 27.12.2020

Joh 21:19-24

19 Jeesus sanoi Pietarille: »Seuraa minua.»

20Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: »Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?» 21Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: »Entä hän, Herra?» 22Jeesus vastasi: »Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua.»

23Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: »Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?»

24Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava.

Kohtaamme kolme henkilöä: Ylösnousseen Jeesuksen, Pietarin ja opetuslapsen, josta sanotaan, että hän oli Jeesuksen rakkain opetuslapsi. Ylösnoussut Herra kehottaa Pietaria seuraamaan häntä. Pietari on saanut hetkeä aikaisemmin paimenen tehtävän (Joh 21:15-17). Hänen tulee pitää hyvää huolta hänelle uskotusta joukosta. Hänen tulee vaalia lauman sisäistä yhteyttä ja suojella sitä ulkoisia uhkia vastaan. Tämä merkitsee myös, että paimenen kutsumus vie hänet lopulta sellaisiin tilanteisiin, joihin Pietari ei itse halua. Pietaria kuljetetaan, lopulta aina marttyyrikuolemaan saakka.

Sitten Pietari kysyy, että miten käy tämän toisen opetuslapsen, hänen, joka on Jeesuksen rakkain opetuslapsi. Ylösnoussut Jeesus vastaa salaperäisesti: Jos tahtoisin, että hän jää tänne maailmaan, kunnes tulen takaisin, mitä se sinulle kuuluu?  Evankeliumi kertoo, että tästä Jeesuksen vastauksesta seurasi, että varhaisten kristittyjen eli sellainen väärä luulo, että tämä rakkain opetuslapsi ei koskaan kuolisi, mutta tästä ei ollut kyse. Mutta mitä tämä oikein tarkoittaa? Kuka oli tämä Jeesuksen rakkain opetuslapsi? Mitä nuo Jeesuksen sanomat salaperäiset sanat oikein merkitsevät: Jos tahtoisin, että rakkain opetuslapsi jää tänne, kunnes minä tulen takaisin, niin sekin on mahdollista. Mistä tästä oikein on kyse?

Päivän evankeliumi sijaitsee Johanneksen evankeliumin viimeisessä luvussa. Tämä evankeliumin 21. luku on hyvin todennäköisesti sijoitettu myöhemmin tämän kirjan loppuun, sillä edellinen luku päättyy jo loppusanoihin (vrt. Joh 20:30-31).

Johanneksen evankeliumin viimeisen vaiheen toimittaja on luonut tämän Jeesuksen ”rakkaimman” opetuslapsen ja liittänyt hänet historialliseen opetuslapsi Johannekseen. Hän on kuitenkin halunnut kuitenkin jättää tämän Jeesuksen ”rakkaimman” seuraajan persoonan avoimeksi. Hän ei ole tietoisesti halunnut nimetä, kuka viime kädessä oli Jeesukselle ”rakkain” seuraaja.

Näyttää siltä, että Johanneksen evankeliumin viimeisen vaiheen toimittaja, meille tuntematon kirkollinen kirjoittaja, on halunnut, että tämä Jeesuksen ”rakkain” opetuslapsi on mukana pelastushistorian keskeisissä tapahtumissa. Hän esiintyy päivän evankeliumin lisäksi vielä neljässä muussa Johanneksen evankeliumin kohdassa (Joh 13:23-25, 19:26-27, 20:1-10 ja 21:7).

Jeesuksen ”rakkain” opetuslapsi todistaa Jeesuksen kärsimyksen ja kuoleman läheltä. Hän on se, joka seisoo aivan ristin juurella Jeesuksen äidin rinnalla. Hän näkee ja kokee Herran kärsimyksen ja hänen loppuun saakka kestävän rakkautensa. ”Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: Nainen, tämä on poikasi” (vrt. Joh 19:26).

Jeesuksen ”rakkain” opetuslapsi on juuri se opetuslapsi, joka pääsiäisaamuna juoksee Jeesuksen hautapaikalle kuultuaan Magdalan Marialta, että Jeesus on ylösnoussut. Hän ehtii paikalle Pietaria nopeammin ja todistaa haudan tyhjäksi. ”Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä. Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta ei mennyt sisälle” (vrt. Joh 20: 4-5, koko jakso 20:1-10).

Jeesuksen rakkaus on se voima, joka tekee monella tapaa puutteellisesta ihmisestä jotakin. Me olemme pohjimmiltamme tästä maailmasta. Meillä ei ole oman luontomme eikä kykyjemme pohjalta mitään sellaista, joka oikeuttaisi meitä pääsemään Jumalan yhteyteen.

Mutta Herran osoittama rakkaus tekee ihmisen hänen seuraajakseen ja hänen omakseen. (Joh 13:1) Martti Lutherin sanoin: ”Jumalan rakkaus luo kohteensa ja tekee siitä kauniin”. Jumalan rakkaus, joka ilmenee maailmaan lihaksi tulleessa Jeesuksessa, saa aikaan ihmisessä muutoksen. Me saamme menneisyyden ja nykyisyyden synnit anteeksi. Meidät otetaan halutessamme mukaan Jeesuksen seuraan. Hän puhuttelee meitä. Hän rakastaa meitä. Hän yhdistää meidät yhdeksi kirkoksi (vrt. Joh 17:20-23). Hyvä kuulija, myös Sinä voit olla Jeesuksen ”rakkain” opetuslapsi.

Niin, Johanneksen evankeliumissa tämä ”rakkain” opetuslapsi ei siis enää tarkoita jotakuta niistä kahdestatoista oppilaasta, vaan hän on maailmanlaajuisen Jeesuksen seuraajien yhteisön, Kristuksen kirkon jäsen. Meistä jokainen on seurakunnan jäsenenä tavallaan Jeesuksen ”rakkain” opetuslapsi.

”Rakkain” opetuslapsi on Jumalan pelastavien tekojen todistaja ja häneen liittyy kiinteästi Jeesuksen lähettämä Totuuden Henki, Pyhä Henki (Joh 15:26-27). Pyhä Henki ilmoittaa itsensä kautta aikain seurakunnassa eläville Jeesuksen seuraajille. Pyhä Henki on läsnä ja hänen toimintansa jatkuu Jeesuksen tulemiseen saakka. Jonain päivänä ylösnoussut Herra tulee takaisin. Silloin hän johtaa omansa sinne taivaalliseen pysyvään asuinpaikkaan, jossa hän itse on aina läsnä (Joh 14:1-3).

Opetuslapset, joissa tämä ”rakkain” opetuslapsi kulloinkin ruumiillistuu, vaihtuvat. Kun yksi kuolee, niin toinen astuu hänen tilalleen. Pietarin elämä päättyi kristillisen perimätiedon mukaan marttyyrin todistukseen. Apostoli Johannes sai aikanaan kutsun pois tästä ajasta, mutta Jeesuksen ”rakkaimman” opetuslapsen todistus säilyy.  ”Se, joka tämän näki, on todistanut siitä, jotta tekin uskoisitte. Hänen todistuksensa on luotettava, ja hän tietää puhuvansa totta” (Joh 19:35).

Herran ”rakkaimman” opetuslapsen todistus jatkuu yhä tänäkin päivänä. Se löytyy ennen kaikkea evankeliumista, siinä on Jeesuksen puheiden ja tekojen todistuksen ydin. Evankeliumilla pitää olla kirkon elämässä keskeinen merkitys. Siinä on Jumalan uudistava rakkaus, joka luo kohteensa. Siinä on voima, joka muuttaa kierot ajatukset puhtaiksi. Siinä on perusta, jonka päälle voi rakentaa uutta.

Lopuksi, kun evankelista on kertonut Jeesuksen ”rakkaimman” opetuslapsen toiminnasta, päivän evankeliumin teksti muuttuu me-muotoon. ”Me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava” (Joh 21:24). Varhainen seurakunta, alkukirkon jäsenet todistavat yhdessä, että Jumalan pelastava toiminta on totta.

Sisaret ja veljet, me olemme viettäneet Jumalan ihmiseksi tulemisen juhlaa, joulua. Olemme kuulleet Jumalan innosta osallistua ihmisten elämään. Hän haluaa olla kumppanimme. Jouluevankeliumi on eräs osa tätä Jumalan pelastavaa toimintaa. Ottakaamme vastaan tällainen Jumalan hyvä tarjous. Eläkäämme siitä. Viettäkäämme yhä edelleen Jumalan ihmiseksi tulemisen juhlaa.

Kirjallisuus: Das Evangelium nach Johannes. Übersetzt und erklärt von Ulrich Wilckens. Das Neue Testament Deutsch. Teilband 4. 18. Auflage. 2000. Göttingen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s